شناسایی یک گونه ماهی بومزاد گیلان در دست مطالعه است

پنج‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

شناسایی یک گونه ماهی بومزاد گیلان در دست مطالعه است
عضو هیات علمی و ماهی شناس گروه شیلات دانشگاه گیلان اعلام کرد: پس از معرفی دو گونه جدید ماهی ایرانی به دنیا، در حال مطالعه روی یک گونه ماهی بومزاد گیلان هستیم.
سید حامد موسوی ثابت با بیان اینکه شناسایی ماهیان ایران از پنج سال پیش به طور گسترده در تمام استان های کشور آغاز شده است گفت: بعد از شناسایی دو گونه ماهی در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ توسط دانشمندان کشورمان، در سال ۲۰۱۴ دو گونه لوچ ماهی و شاه کولی نیز توسط تیم تحقیقاتی ما شناسایی شد و در مجامع علمی دنیا به ثبت رسید.
وی افزود: شناسایی و ثبت این دو گونه پس از دو سال تحقیق و اندازه گیری های ژنتیکی و اسکلت شناسی انجام گرفته و پس از طی تمام مراحل و تایید مجامع علمی جانورشناسی دنیا به ثبت رسیده است.
موسوی ثابت ادامه داد: با توجه به صید این ماهیان از رودخانه های دو استان همدان و مرکزی، این گونه ها به افتخار ابوعلی سینا (لوچ ماهی ابن سینا Cobitis avicennae) و بنیانگذار آموزش علوم نوین در ایران ميرزا تقی خان اميرکبير (شاه کولی امیرکبیر Alburnus amirkabiri) نامگذاری شده اند.

وی دباره دلیل نامگذاری این گونه ها به نامهای ابن سینا و امیرکبیر توضیح داد: نامگذاری گونه های جدید به نام محل یا بزرگان و افتخارات محلی که این گونه ها درآنجا کشف شده اند، یک امر پسندیده و رایج در سراسر دنیا است.کما اینکه گونه های مختلفی در کشور داریم که به نامهای «حافظ»، «سعدی»، «شیخ بهایی» و یا حتی به افتخار محل کشف گونه ها به نامهای «کرمانشاه» یا «ایلام» نامگذاری شده اند.

موسوی ثابت افزود: این رسم در دیگر نقاط دنیا نیز رایج است به طوری که گونه هایی وجود دارند که به نامهای «لینه» و یا «برگ» (ماهی شناس معروف روسی) نامگذاری شده اند و حتی خبر دارم که در ترکیه نیز گونه جدیدی به افتخار «رجب طیب اردوغان» به نام «رجبی» نامگذاری شده است.

این محقق با اشاره به شناسایی حدود ۴۰ گونه ماهی بومزاد ایران گفت: اگرچه علم کشف و ثبت گونه های جانورشناسی در زمان حیات ابوعلی سینا و توسط وی پیگیری می شد اما طی ۳۰۰ سال اخیر این علم در کشور ما مورد بی توجهی قرار گرفت و بسیاری از گونه های ایرانی توسط دانشمندان خارجی کشف و نامگذاری شده که خوشخبتانه طی فعالیت های اخیر از سال ۲۰۱۱ این روند مجددا مدنظر مجامع علمی کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تالاب انزلی و رودخانه سفیدرود محل زیست گونه های متنوعی از ماهیان بومی گیلان است افزود: در حال حاضر کشف و شناسایی یک گونه ماهی بومی گیلان در دست مطالعه است که امیدواریم پس از تاییدهای نهایی با نام گیلان به ثبت برسد.

این عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان با ابراز نگرانی از بروز خشکسالی در سطح کشور گفت: به دلیل برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، کاهش بارش ها و حفر چاه های عمیق برای کشاورزی، با خشکسالی نگران کننده ای در سطح کشور مواجه هستیم که گیلان نیز از این وضعیت نگران کننده مستثنی نیست و این وضعیت، تنوع زیستی کشور را تهدید می کند.

موسوی ثابت تاکید کرد: علاوه بر خشکسالی، آلودگی نیز باعث می شود که تنوع زیستی کشور و استان کاهش یافته و خطر انقراض گونه های مختلف زیستی مطرح شود.

شایان ذکر است نتیجه تلاش این محقق و تیم تحقیقاتی وی که متشکل از محققانی از کشورهای ایران، روسیه و آلمان هستند،در بزرگترین مجله علمی جانورشناسی جهان (Zootaxa) و قدیمی ترین مجله ماهی شناسی جهان (Journal of Ichthyology) در سال ۲۰۱۵ به انتشار رسیده است.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید