بیشترین تعاونی‌های هرمزگان بندری و صیادی هستند

چهار‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
بیشترین تعاونی‌های هرمزگان بندری و صیادی هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های صیادی در استان با همکاری و هماهنگی اداره کل شیلات استان انجام می شود، بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین اداره‌کل شیلات و تعاونی‌های هرمزگان، بیشترین بنادر صیادی استان در اختیار تعاونی‌ها بوده و مدیریت اسکله‌های صیادی نیز عمدتا بر عهده همین تعاونی‌هاست.

محمدعلی سلیمی در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون از فعالیت 3018 تعاونی با یک میلیون و یکصد هزار و 966 عضو در استان هرمزگان خبرداد و گفت: با فعالیت این تعداد تعاونی‌ها در استان، 69 هزار و 661 فرصت شغلی ایجاد شده که از مجموع کل این تعاونی‌ها، اغلب در بخش کشاورزی بوده به طوری که تعداد 1398 تعاونی با عضویت 12 هزار و 493 نفر و اشتغال 10 هزار و 10 هزار و 194 نفر شامل می‌شود.

وی بیان کرد: تعاونی‌ها در کشور بر اساس اصل 44 قانون اساسی که یکی از سه پایه مهم اقتصادی کشور بوده شکل گرفته و در روایاتی نیز دین مبین اسلام توجه ویژه‌ای به این مهم داشته و منشأ مقوله مهم تعاون در نظام اجرایی کشور است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان تصریح‌کرد: هر ساله به منظور معرفی بهترین بخش اقتصادی و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه، برنامه‌هایی در هفته تعاون اجرا می‌شود.

وی از فعالیت 1275 تعاونی در بخش صنعت خبرداد و تصریح‌کرد: در این تعداد تعاونی در بخش صنعت نیز 15 هزار و 595 نفر عضو و 11 هزار و 855 نفر اشتغال به کار شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان اظهارداشت: به لحاظ پراکندگی جغرافیایی، بیشترین تعداد تعاونی‌ها در مرکز شهرستان بندرعباس فعال بوده به طوری که 2357 تعاونی با 413 هزار و 785 نفر عضو و اشتغال بیش از 61 هزار نفر و مابقی در دیگر شهرستان ها فعالند.

سلیمی گفت: در سطح استان از 100 درصد فعالیت‌های حمل و نقل بار و مسافر بین بنادر و جزایر استان به وسیله 42 شناور حمل مسافر توسط تعاونی‌های فعال در این حوزه انجام می‌شود.

وی گفت: تولید و تامین 80 درصد تولید مرغ استان عمدتا توسط تعاونی‌های غرب استان و شهرستان بستک و همچنین 80 درصد فعالیت‌های صیادی استان نیز توسط تعاونی‌های مختلف صید و صیادی انجام می‌شود به طوری که در شهرستان‌هایی همچون قشم 100 درصد فعالیت تعاونی‌ها در همین راستاست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان سلیمی با اشاره به فعالیت تعاونی‌ها در زمینه مسکن گفت: بیش از 28 هزار واحد مسکونی در استان توسط تعاونی‌ها که برخی از آنها از تعاونی‌های مسکن مهر هستند در استان احداث شده است.

وی تصریح‌کرد: در شهرستان قشم که از آن به عنوان شهرستان تعاون یاد می‌کنیم عمده فعالیت‌های اقتصادی خصوصا در بخش خدمات و صیادی اعم از حمل و نقل و مسکن از طریق تعاونی‌ها صورت می‌گیرد و به همین منظور در نظر داریم تا جشنواره هفته تعاون را در شهرستان قشم به عنوان الگویی از شهرستان تعاون در سطح استان هرمزگان برگزار کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان بیان‌ داشت: هر ساله، هفته تعاون به منظور بزرگداشت روز تعاون و توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه و با هدف معرفی توانمندی‌های این بخش به جامعه به ویژه مسئولان، قدردانی از زحمات تلاشگران بخش تعاون و ارتقاء جایگاه و اهمیت آن، مشارکت بخش تعاون در جامعه و ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین اعضای خانواده تعاون در کشور، تشویق و ترغیب فعالیت‌های تولیدی و توزیعی در مناطق مختلف به شکل جمعی و تعاونی و همچنین معرفی‌ الگوهای علمی موفق تعاونی‌ها با هدف بهره‌گیری از سایر تعاونی‌ها از روش‌ها، دستورالعمل‌ها و همچنین ابزارهای مدیریتی آنها برگزار می‌شود که فضای مناسبی را برای انتقال دانش رسمی و بومی تعاون در توسعه مشارکت‌های مردمی است.

سلیمی اضافه کرد: به مناسبت هفته تعاون، روزشماری به صورت سراسری از روز 13 شهریور ماه به مدت یک هفته در کشور تدوین و اجرایی می‌شود که تعاون، تحکیم وحدت و همدلی، تعاون، اقتصاد مقاومتی و تامین مالی تعاونی‌ها، تعاون، توسعه مدیریت بهره‌وری، تعاون و ترویج کار جمعی، تعاون، توسعه کارآفرینی و اشتغال، تعاون، توسعه بازار و صادرات و تعاون و توسعه منطقه‌ای و روستایی از عناوین مختلف هفته تعاون است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های هفته تعاون در استان هرمزگان براساس این روزشمار اجرایی می‌شود، گفت: این برنامه‌ها از تاریخ 13 شهریورماه در استان آغاز و در همان روز نیز جشنواره تعاونی‌های برتر استان با حضور تعاون‌گران و بخش‌های مختلف اقتصادی هرمزگان در شهرستان قشم برگزار می‌شود.

سلیمی برپایی جشنواره تعاونی‌های برتر و افتتاح طرح‌های تعاونی و همچنین برپایی نمایشگاه دستاورهای بخش تعاون در شهرستان بستک، افتتاح دفتر تعاونی‌های صنایع دستی استان هرمزگان، تجدید میثاق با شهدا و غبارروبی قبور مطهر آنان و برگزاری جشن بزرگ تعاون در زیرپرچم در پارک دولت و حضور تعاونگران در نماز جمعه و تشریح عملکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و توزیع بروشور در همین راستا و همچنین استفاده از ظرفیت تعاونی تاکسیرانان برای جابه‌جایی نمازگزاران را از دیگر برنامه‌های هفته تعاون در استان عنوان‌کرد.

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید