آموزش‌ حفظ ذخایر ماهیان خاویاری عمومی شود

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۳ بازدید
آموزش‌ حفظ ذخایر ماهیان خاویاری عمومی شود

مسؤول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: جایگاه پژوهشی مرکز تحقیقات تاسماهیان در راستای ارائه آموزش‌های لازم با هدف حفظ ذخایر عمومی شود

حجت‌الاسلام حسین سعیدیان در همایش بین‌المللی دورنمای آبزی‌پروری ماهیان خاویاری در محل تالار حکمت دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه قرآن بشر را به منبع بزرگ منابع هدایت کرده است اظهار کرد: قرآن جایگاه بلندی در راستای امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی دارد.

وی به برگزاری همایش بین‌المللی دورنمای آبزی‌پروری ماهیان خاویاری در راستای بهبود وضعیت آبزیان و ماهیان خاویاری اشاره کرد و افزود: خداوند دریاها را برای استفاده انسان مسخر کرده و استفاده از گوشت تازه ماهیان یکی از این موارد است.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه بررسی وضعیت جایگاه آبزیان در کشور و دنیا حائز اهمیت است، تصریح کرد: انسان زمانی به فکر جلوگیری از انقراض ماهیان افتاده که جمعیت افزایش پیدا کرده است.

سعیدیان، عملکرد بهره‌برداری از دریاها در سال‌های گذشته را نادرست خواند و بیان کرد: بشر حتی جلوی تخریب محیط زیست به‌ویژه دریاها را نگرفته است.

وی، بشر را در راستای تغذیه و امنیت غذایی وابسته به زمین، آب، هوا و انرژی عنوان کرد و گفت: تمام موارد مذکور با توجه به تغییرات اقلیمی در حال از بین رفتن است.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه دریا و خشکی به دلیل عملکرد بد مردم در حال از دست دادن منافع خود است، خاطرنشان کرد: اگر مردم از منابع خدادادی به‌درستی استفاده کنند تمام آنها با طراوت باقی می‌ماند.

سعیدیان، نسل امروز را در برابر آیندگان مسؤول دانست و یادآور شد: خداوند در قرآن فرموده؛ حق ندارید با عملکرد بد طبیعت، دریا و خشکی را از بین ببرید.

وی با بیان اینکه طبق فرموده قرآن؛ اگر از طبیعت درست استفاده کنیم برکات برای انسان گسترده می‌شود، اظهار کرد: درست استفاده کردن از مواهب طبیعت مایه برکت است و بد استفاده کردن به‌ویژه در مورد آبزیان مایه فساد می‌شود.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به منفعت باران بیش از خشکی در دریا اشاره کرد و افزود: تمام آبزیان قابل استفاده هستند و بهترین آنها ماهیان خاویاری است.

سعیدیان با اشاره به اینکه گوشت و خاویار ماهیان خاویاری منبع اقتصادی است، بیان کرد: امکانات بسیاری برای استفاده از موقعیت مذکور در کشور داریم.

وی، ساحل دریا را بهترین فرصت برای پرورش ماهیان خاویاری خواند و تصریح کرد: جایگاه پژوهشی موجود در مرکز تحقیقات تاسماهیان باید عمومی شود و آموزش‌های لازم را با هدف حفظ ذخایر ارائه کنند.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر تکثیر و پرورش انواع ماهیان خاویاری تأکید کرد و گفت: 99 درصد از تغذیه بشر از غیر دریاها است بنابراین با تلاش پژوهشگران باید در این عرصه استفاده بهینه داشته باشیم.

به گزارش فارس، 15 و 16 شهریور ماه جاری همایش بین‌المللی دورنمای آبزی‌پروری ماهیان خاویاری با محورهای مدیریت پرورش، غذا و تغذیه، القای تخم‌ریزی و تکثیر، بهداشت و بیماری‌ها، ژنتیک و اصلاح نژاد کاربردی، اکولوژی و اثرات متقابل زیست‌محیطی و همچنین فرآوری، اقتصاد و بازاریابی در دانشگاه گیلان در حال برگزاری است.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید