هشدار کارشناس آبزیان دامپزشکی در خصوص احتمال شیوع VHS ماهی های سردابی

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
هشدار کارشناس آبزیان دامپزشکی در خصوص احتمال شیوع VHS ماهی های سردابی

هشدار کارشناس آبزیان دامپزشکی شهرستان بهار به آبزی پروران در خصوص احتمال شیوع VHS ماهی های سردابی

دکتر اباذر لامعی مسئول بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره دامپزشکی شهرستان بهار در خصوص احتمال شیوع بیماری «وی. اچ. اس» در مزارع پرورش ماهیان سردابی با توجه به فصل سرما هشدار داد.

وی بیماری VHS را یک بیماری بسیار کشنده در سطح مزارع پرورش ماهی به ویژه قزل آلای رنگین‌کمان عنوان کرد و اظهار داشت: این بیماری تمام ارگان های ماهی را در سنین مختلف درگیر می کند.
این مقام مسئول افزود: بیماری مذکور بین انسان و ماهی مشترک نبوده و خطری برای انسان ندارد، اما در صورت شیوع بیماری تلفات شدیدی را در مزارع پرورش ماهی به همراه دارد


دکتر لامعی تنها راه کنترل بیماری VHS را پیشگیری برشمرد و تاکید کرد: این بیماری هیچ راه درمانی ندارد و صرفا با رعایت بهداشت و مسائل قرنطینه ای باید از بروز آن جلوگیری کرد.
وی ضمن تاکید بر خرید ماهی از مراکز زیر نظر و مورد تایید دامپزشکی با گواهی حمل و نقل بهداشتی و قرنطینه ای، گفت: قبل از ورود بچه ماهی حتما مزارع پرورشی را ضدعفونی کنند.
دکتر لامعی خاطرنشان کرد: بعد از ورود بچه ماهی نیز به صورت هفتگی آب را ضدعفونی و روزانه وسائل و تجهیزات را پاکسازی و ضدعفونی کنند.
مسئول بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره دامپزشکی بهار همچنین توصیه کرد که پرورش دهندگان از مکمل های معدنی پروبیوتیک و ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ماهی ها استفاده کنند.
دکتر لامعی در پایان گفت: پرورش دهندگان از دستکاری غذای ماهی خودداری کنند، چون یکی از عواملی که ماهی را به این بیماری حساس می‌کند استرس است، لذا باید از غذای باکیفیت تغذیه کنند.
منبع: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان

دیدگاه خود را بیان کنید