واحد پرورش زالوی طبی در همدان افتتاح می‌شود

سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

واحد پرورش زالوی طبی در همدان افتتاح می‌شود

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه دو واحد پرورش زالوی طبی با ظرفیت 500 هزار قطعه در حال ساخت است، گفت: یکی از واحد‌ها طي 20 روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

علی دولو ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شیلات و آبزی‌پروری سابقه زیادی در استان‌های مرکزی ندارد، اظهار کرد: تولید و افزایش بهره‌وری از پتانسیل موجود و افزایش مصرف سرانه از اهداف توسعه آبزی‌پروری است.

وی ادامه داد: در زمینه افزایش تولید شناسایی منابع، احیا و راه‌اندازی مزارع غیر فعال، نگهداری استخر‌های موجود افزایش و ارتقای بهره‌وری آنها، ایجاد واحد‌های جدید و توسعه‌ای مد نظر است.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در گذشته سرانه مصرف ماهی در کل کشور و استان داخلی کم بود، بیان کرد: همیشه باید تولید و مصرف در کنار هم حرکت کنند چراکه تولید در صورت حمایت تولید توسعه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مردم و مسؤولان در استان‌های داخلی با آبزی‌پروری آشنا نبودند، ادامه داد: استان همدان در میان استان داخلی وضعیت خوبی از نظر آبزی‌پروری دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم و مسؤولان در استان‌های داخلی با آبزی‌پروری آشنا نبودند، ادامه داد: استان همدان در میان استان داخلی وضعیت خوبی از نظر آبزی‌پروری دارد.

دولو با اشاره به اینکه سال گذشته 5 هزار و 370 تن ماهی اعم از قزل‌آلا و کپور در 784 واحد استخر تولید شد، تصریح کرد: 46 واحد مربوط به ماهیان زینتی در استان همدان 3 میلیون و980 هزار قطعه ماهی تولید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه استان همدان یکی از قطب‌های تولید و تکثیر ماهی قزل‌آلای کشور است، افزود: یکی از بزرگترین واحد‌های تولید ماهی سردآبی کشور در استان همدان راه‌اندازی شد.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته 20 میلیون و 400 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در همدان تولید شد، ادامه داد: سال گذشته 7 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا رهاسازی شد.

وی با بیان اینکه در حوزه شیلات استان یک‌هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند، افزود: یکی از مباحث حوزه شیلات آموزش است.

دولو با اشاره به اینکه مردم با نحوه طبخ ماهی آشنایی ندارند که در این راستای کلاس‌های آموزشی طبخ ماهیان برگزار می‌شود، افزود: تاکنون بیش از 37 هزار نفر دوره‌های آموزشی طبخ ماهیان را سپری کردند.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌ها در مرکز استان متمرکز نشده و در نقاط مختلف استان انجام شده است، بیان کرد: میانگین سرانه مصرف ماهی در کشور 10.6 کیلوگرم است.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به پروژه‌های ترویج مشارکتی با بیان اینکه برای استخر‌های سال اولی جهاد کشاورزی به صورت ترویجی کمک کرده و 20 تا 25 درصد نیاز آبزی‌پرور را تامین می‌کند، بیان کرد: 40 هزار قطعه بچه‌ماهی کپور تهیه شده و در 75 استخر سال اولی استان توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی برای استخر سال اولی 20 هزار قطعه ماهی قزل‌آلا به صورت ترویجی کمک کرده است، افزود: تاکنون 5 میلیون و 300 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استخر سردآبی توزیع شده است.

دولو با اشاره به اینکه در 6 ماه نخست سال جاری 14 میلیون تخم قزل‌آلا وارد استان شد، ادامه داد: سال‌های گذشته بیماری VHS در برخی از استخر‌های پرورش ماهی رخ داد که منجر به تعطیلی و قرنطینه شدن این واحد‌ها شد اما سال گذشته واحد‌های تعطیل شده به چرخه تولید بازگشتند.

وی با اشاره به اینکه پرورش گونه‌های جدید در استان همدان در دستور کار قرار دارد تا تنوع محصول و گونه داشته باشیم، افزود: پرورش زالوی طبی در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی پرورش زالو در اردیبهشت ماه سال جاری، یادآور شد: 200 نفر در کارگاه آموزشی پرورش زالو شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دو مجوز پرورش زالوی طبی در استان همدان صادر شده است، ادامه داد: سازمان شیلات ایران برای تاسیس پرورش زالو طبی سقف گذاشته است.

دولو با اشاره به اینکه دو واحد پرورش زالوی طبی با ظرفیت 500 هزار قطعه در حال ساخت هستند، افزود: یکی از واحد‌ها در 20 روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان زیادی برای پرورش زالو وجود دارد، افزود: باید کشاورزی از حالت تک‌محصولی خارج شده و به چندمحصولی برسد.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال جاری 18 مجوز برای آبزی‌پروری در استان همدان صادر شده است، افزود: صدور مجوز آبزی‌پروری به نظام مهندسی کشاورزی واگذار شده است.

وی با اشاره به برگزاری همایش فناوری‌های نوین به میزبانی دانشگاه ملایر در خردادماه سال جاری، افزود: مکانیزاسیون در حوزه شیلات رشد خوبی داشته است.

دولو با بیان اینکه با مکانیزه کرده مزارع پرورش ماهی افزایش بهره‌وری حاصل می‌شود، ادامه داد: توسعه عمودی واحد‌های پرورش ماهی از اهداف چراکه باید در حداقل فضا و حداکثر تولید را داشت.

وی در ادامه به پرورش شاه میگوی آب شیرین در همدان اشاره کرد و با بیان اینکه این محصول به صورت آزمایشی در استان تولید خواهد شد، بیان کرد: پرورش میگوی آب شیرین باید دوره خود را به پایان برساند تا بتوان موضوع قابلیت توسعه و گسترش تولید آن را در همدان بررسی کرد.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه یکی از موضوعات در حال پیگیری پرورش کروکودیل است، افزود: یک مجوز پرورش کروکودیل در شهرستان ملایر صادر شده است.

وی افزود: سرمایه‌گذار در حال تکمیل استعلام‌ها و موافقت‌نامه‌ها است که در صورت انجام آن پروژه امسال یا سال آینده کلنگ‌زنی خواهد شد.

دولو با اشاره به اینکه پرورش کروکودیل برای استفاده از چرم، روغن و صنایع وابسته انجام می‌شود، ادامه داد: ظرفیت پرورش کروکودیل 40 سر است.

وی با اشاره به اینکه مشاغل خانگی در زمینه در زمینه بسته‌بندی و صنایع بعد از تولید یک واحد در حال تاسیس و راه‌اندازی است، ادامه داد: این واحد برای بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا با ظرفیت یک‌هزار تن به زودی به افتتاح خواهد رسید.

منبع فارس

دیدگاه خود را بیان کنید