9 مرکز ‌فرآوری آبزیان در استان مرکزی فعال است

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
9 مرکز ‌فرآوری آبزیان در استان مرکزی فعال است
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از وجود 9 مرکز ‌ فرآوری آبزیان در استان مرکزی با ظرفیت سه هزار و 200 تن در سال خبر داد
حسن اکبری امروز در اراک اظهار داشت: استفاده از مدل‌های مختلف بسته‌بندی بر مبنای علمی همراه با تکنیک‌های خاص و روش‌های نوین نگهداری آبزیان نقش مؤثر و کارآمد در تولید فرآورده‌های دریایی و بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی ایفا می‌کند.
وی تصریح کرد: استفاده از این روش‌ها باعث ارتقای سطح بهداشت و افزایش عمر ماندگاری محصول و محافظت در برابر عوامل فساد، کاهش ضایعات، نگهداری، جابجایی، بازاریابی، عرضه و استفاده آسان و بهتر از محصولات شیلاتی را فراهم می‌کند
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در این راستا هم‌اکنون 9 مرکز ‌و فرآوری آبزیان در استان با ظرفیت سه هزار و 200 تن در سال فعالیت دارند، ضمن اینکه نخستین کارخانه کنسرو ماهی در ظروف شیشه‌ای و قابل انعطاف نیز توسط شیلات استان راه‌اندازی شده است.

اکبری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای پیگیری توسعه مراکز تفرجگاهی شیلاتی و مراکز عرضه زنده آبزیان خاطرنشان ساخت: به دلیل اینکه مراکز عرضه زنده آبزیان نقش مهمی در ترویج مصرف، عرضه ماهی سالم و با کیفیت به مصرف‌کنندگان و مکانی برای پشتیبانی مزارع پرورشی هستند، توسعه این مراکز در دستور کار شیلات و مسئولان استان قرار گرفته تا امکان احداث اینگونه مراکز با حداقل شرایط از جمله مقدار دبی آب دائم حدود 2 لیتر در ثانیه و دو هزار مترمربع زمین در حاشیه جاده‌های اصلی با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط فراهم شود.

وی اظهار داشت: توانایی دنبال کردن و تشخیص یک واحد خاص از محصول یا یک محموله در تمامی مراحل تولید، فرآوری و توزیع و توانایی دنبال کردن سر منشاء اجزای مواد غذایی در سراسر زنجیره عرضه و تولید از الزاماتی است که به دلیل جهانی شدن موضوع صنایع مواد غذایی در حوزه‌های مختلف تامین مواد خام، فرآوری و بازاریابی و افزایش تقاضا باید به آن توجه ویژه صورت گیرد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: امروزه بسیاری از کشورها به سرعت ردیابی محصولات شیلاتی را در قوانین خود گنجانده‌ و آن را از الزامات تولید و عرضه محسوب کرده‌اند.

اکبری خاطرنشان کرد: اجرای ردیابی نه تنها جمع‌آوری و شناسایی محصولات معیوب و مضر برای مصرف‌کننده را ساده می‌کند، بلکه پاسخی مستقیم به نیازهای روز افزون مصرف‌کنندگان و قوانین جهانی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌وری بهینه از استخرهای ذخیره آب کشاورزی ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان شیلات و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از جمله اقدامات مفیدی بوده که توانسته سازه‌های ذخیره آب را با اندک تغییراتی برای پرورش آبزیان آماده کند، بر این اساس پیگیری، رفع ایرادات و بازنگری آن به منظور ادامه کار مورد توجه شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی قرار گرفته است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: در این راستا همکاری خوب مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت باغبانی برای طراحی استخرهای ذخیره آب به صورت دو منظوره که با اندک تغییراتی به منظور بهره‌وری بهینه از منابع و پتانسیل‌های موجود انجام می‌شود، لازم بوده و این عمل می‌تواند علاوه بر آبیاری و ذخیره آب در زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌ها با انجام پرورش ماهی بسته به شرایطی که هر استخر دارد، به بهره‌وری استفاده از آب کمک کند.

اکبری ادامه داد: پرورش ماهیان زینتی زنده‌زا و گلدفیش در استخرهای موجود در گلخانه‌ها، انجام طرح الگویی آکواپونیک و بهره‌گیری از اعتبارات آبیاری تحت فشار در ساخت استخرهای دو منظوره نمونه‌هایی از اقدامات مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی است که می‌تواند به اقتصادی‌تر کردن این‌گونه فعالیت‌های کشاورزی کمک کند.

وی افزود: از آنجا که مکانیزه کردن واحدهای آبزی‌پروری در راستای توسعه عمودی تولید آبزیان در دستور کار قرار دارد، به منظور جلوگیری از خروج ارز برای واردات تجهیزات مربوطه ضروری است تا احداث کارخانجات تولید ادوات و تجهیزات وابسته به بخش آبزی‌پروری با نظارت کامل اداره استاندارد به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی شده و نهایت همکاری و حمایت از متقاضیان این بخش و فعالان فعلی به عمل آید.

به گفته وی اطمینان از راندمان عملکرد ادوات و تجهیزات موجود یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان این بخش است که می‌طلبد تا همکاری مرکز گواهی آزمون مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در این بخش بیشتر شده و نظارت دقیقی بر تولید این محصولات صورت گیرد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به انجام پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی در کنار بخش اجرا گفت: هم‌سوسازی بخش تحقیقات با بخش اجرا و علمی کردن فعالیت‌های آبزی‌پروری به منظور دست‌یابی به توسعه پایدار و رسیدن به بهترین کیفیت و بهترین بازده در محصولات تولیدی شیلات یکی از فرصت‌هایی است که باید توجه ویژه به آن صورت گیرد تا ظرفیت‌های مناسب بخش تحقیقات در اختیار بخش اجرا قرار گرفته و بسیاری از نیازهای کاربردی شیلات مرتفع شود.

اکبری اظهار داشت: راه‌اندازی ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی کشور در شهرستان محلات و استفاده از دانش اعضای هیئت علمی وزارتخانه برای تدریس بهره‌برداران شیلاتی از مواردی است که شیلات به آن توجه کرده و اقدامات مناسبی را نیز در این خصوص انجام داده است.
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید