گرمایش کره زمین حیات آبزیان را به خطر انداخته است

یک‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

گرمایش کره زمین حیات آبزیان را به خطر انداخته است
خبرنگار علمی ایرنا از منابع خبری ،بنا به گزارش540 کارشناس از37 کشور جهان ، درسال 2100 میلادی در مقایسه با پیش از عصر انقلاب صنعتی، آب دریا ها 170 درصد، اسیدی تر خواهند بود.

اکسید کربن، گاز اصلی گل خانه ای، در ترکیب با آب، اسیدی رقیق به وجود می آورد.

این اسید ملایم با افزایش دمای آب اقیانوس که مسبب آن گازگل خانه ای جوی است و همچنین سایر عللی که انسان نقش دارد نظیر آلودگی هوا و افراط در صید ماهی، ترکیب می شود.

در کنفرانس کارشناسان که با حضور نمایندگان 200 کشور در ورشو پایتخت لهستان با هدف دست یابی به راهی برای کندکردن سرعت افزایش دمای جهان تشکیل شد، میزان اسید اقیانوس ها 26 درصد بیش از زمان انقلاب صنعتی درقرن های 18 و 19 میلادی تخمین زده شد.

یک افزایش170 درصدی، پ هاش ( پی اچ ) آب را که مقیاس اندازه گیری میزان اسید وقلیا درآب است از 8 و 2 دهم به 7 و 9 دهم کاهش داده است (اسید باطری یک است و صابون (قلیا) ده.)

به گفتۀ دانشمندان، اقیانوس ها بیش از هرزمان دیگری طی دست کم 55 میلیون سال، اسیدی شده اند و به قدرت تولید لایه محافظ جانوران دریایی، از مرجان گرفته تا خرچنگ، آسیب رسانده است.

تغییر زیستی در دریاها که ناشی ازاسیدی شدن اقیانوس هاست، عواقب نامطلوب زیادی برای جامعه به بارمی آورد و می تواند مسبب عمدۀ ضررهای اقتصادی کاهش تیره های صدف ها و صخره های مرجانی استوایی و چه بسا حساسیت نرم تن ها ومرجان ها درقبال اسید آب اقیانوس ها باشد.

دریک بررسی آمده است که میزان اسید درآب می تواند صخره ماهی را مضطرب کند.

ماهیان معمولی درهر دو قسمت روشن و تاریک آب شنا می کنند ولی ماهیان اکسید کربن خوردۀ مضطرب، بیشتروقت خود را در قسمت تاریک آب می گذرانند.

در گزارش کنفرانس کارشناسان در ورشو آمده است:اگرجوامع ازسرعت کنونی تولید وتکثیر آلاینده ها نکاهند، درقرن جاری میلادی، بقای مرجان های سردسیری دراعماق اقیانوس به خطر می افتد و مرگ و میر مرجان استوایی بر تولید مثل آن سبقت می گیرد.

کاهش میزان ضایعات گازهای گل خانه ای کارخانه ها واتومبیل ها، از اسیدی شدن آب می کاهد.

مذاکرات کنفرانس ورشو قصد دارد با انجام طرح هایی جهان شمول که تا سال 2015میلادی از توافق همه جانبه برخوردار شود، میزان تغییرات آب وهوایی را به طرز چشمگیر کاهش دهد

دیدگاه خود را بیان کنید