تولید غذای تاسماهیان پرورشی قابل رقابت با نمونه‌های وارداتی است

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید


محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، با اشاره به فناوری تولید معرفی غذای تاسماهیان پرورشی که توسط موسسه پروژه‌های درآمدزا و تجاری سازی یافته‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر صورت گرفت اظهارکرد: از آنجاکه رژیم غذایی مناسب از مهم ترین عوامل دخیل در موفقیت آبزی پروری است، بنابراین یک رویکرد مهم جهت کاهش هزینه‌های غذا در آبزی پروری تجاری، اعمال مدیریت تغذیه و استراتژی‌های مناسب در بهبود شرایط متفاوت پرورش است
مسئول پروژه‌های درآمدزا و تجاری سازی یافته‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر با بیان اینکه این فناوری قابل رقابت با نمونه‌های وارداتی است اضافه کرد: این فناوری تلفیق 4 طرح تحقیقاتی حاصل تلاش 11 ساله است که مناسب ترین غذا برای تاسماهیان در اوزان مختلف را شامل می‌شود
وی تصریح کرد: غذا و ترکبیات آن تاثیر مستقیم بر روند رشد، ترکیب بدن و شاخص رسیدگی جنسی دارند، به طوریکه تاسماهیان برحسب شرایط فیزیولوژیک خود نیاز به جیره خاص با سطوح مشخصی از مواد مغذی دارد.
مسئول پروژه های درآمدزا و تجاری سازی یافته‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر اضافه کرد: با دستیابی به فناوری تعیین احتیاجات غذایی در مراحل مختلف رشد از مرحله لاروی تا استحصال مواد تناسلی، تولید غذا با حداکثر کارایی امکان پذیر است.
محسنی تعیین مناسب ترین جیره غذایی سازگاری لارو، جیره غذایی با ضریب تبدیل غذایی 1.4 به منظور پرورش گوشتی، جیره غذایی مولدین نر پرورشی، جیره غذایی مخصوص مولدین ماده پرورشی تاسماهیان و استحصال خاویار با هدف کوتاه کردن دوره بلوغ جنسی ماهیان را از جنبه‌های مثبت این فناوری عنوان کرد.
وی ادامه داد: در این فناوری با بکار بردن مواد محرک و جاذب‌های غذایی امکان کاهش هزینه‌های تولید از طریق افزایش سرعت رشد و تسریع بلوغ جنسی و استحصال خاویار محقق می‌شود و قادر خواهد بود، ضمن بهبود مدیریت هزینه و کیفیت آب، هزینه‌های غذا را نیز کاهش دهد.
مسئول پروژه‌های درآمدزا و تجاری سازی یافته‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر با بیان اینکه در حال حاضر در صنعت تاسماهی پروری، پرورش دهندگان از 3 منبع (غذای قزل آلا، غذای وارداتی از قبیل شرکت بیومار، کوپنز و... کارخانجات ساخت غذای داخل) غذای کنسانتره مورد نیاز خود را تامین و خریداری می‌کنند خاطرنشان کرد: این درحالی است که فرمولاسیون معرفی شده، به طور متوسط مبلغ 10 هزار تا 40 هزار ریال از غذای مشابه موجود ارزانتر است.
محسنی با بیان اینکه این فناوری قابل رقایت با نمونه‌های وارداتی است اضافه کرد: این فناوری تلفیق 4 طرح تحقیقاتی حاصل تلاش 11 ساله است که مناسب ترین غذا برای تاسماهیان در اوزان مختلف را شامل می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید